Steeds meer merken lanceren haarcosmetica producten via een groene marketingstrategie. In bijna iedere aanprijzing van haarproducten hoor je tegenwoordig claims als; “vegan”, “sulfate and paraben free”, “cruelty free”, “organic”, “natuurlijk”, “ammonia vrij” en zelfs “gluten vrij”. Het lijkt wel of dit soort claims het succes van nieuwe producten bepalen. “Natuurlijke producten” lijken beter te verkopen en stevig terrein te winnen op traditionele haarproducten. Het fascinerende is dat zelfs merken en bedrijven die niets met milieu welzijn hebben, waarbij zelfs uit onderzoeken blijkt dat ze grote vervuilers van onze planeet zijn, toch met deze claims naar buiten treden. De consument wil ze horen en daarom gooien we ze voor de voeten. Een goed voorbeeld van dit soort claims is het social media bericht van Holland & Barrett. Zij combineren de natuur met sulfaat -en parabenen vrije producten en geven daarmee de consument de indruk dat de producten natuurlijk zijn. Dit is de tendens van vandaag de dag. Sulfaat -en parabenen vrij wordt veelal in één mond genoemd met het woord ‘natuurlijk’, ook door kappers wordt de term vaak veel te makkelijk gebruikt.


Groene haarcosmetica : Groene haarcosmetica
Groene haarcosmetica : Groene haarcosmetica
Groene haarcosmetica : Groene haarcosmetica

Een fles shampoo is geen appel en het groeit niet aan de boom of in de grond. Het is een inkoppertje maar er wordt mee bedoeld dat de formule “zo ver als mogelijk” uit natuurlijke ingrediënten bestaat. Maar daar gaat het volledig mis; “zo ver als mogelijk” wordt in één adem doorgetrokken naar ‘natuurlijk’. De nuance is volkomen verloren gegaan wanneer deze boodschap aan de consument verkondigd wordt. In alle Westerse landen ter wereld worden eisen gesteld aan consumentengoederen. Ook haarcosmetica is aan strenge regelgeving onderhevig en zo wordt bijvoorbeeld in Europa door de EU bepaald dat haarproducten na opening 12 maanden houdbaar moeten zijn. Het symbool hiervoor moet verplicht op de achterkant van de verpakking staan (zie het symbool hiervoor in de afbeelding).  Deze houdbaarheid moet gegarandeerd worden en dus zijn er ingrediënten nodig die dit moeten bewerkstelligen. Ook zijn er ingrediënten nodig die ervoor zorgen dat de formule niet uit elkaar valt; zo genoemde bindmiddelen of verdikkingsmiddelen die ervoor zorgen dat het product de juiste dikte krijgt. En iedereen wil mooi gezond glanzend haar dus wordt er nooit gesproken over het gebruik van siliconen want deze ingrediënten hebben juist een slecht imago bij de consument.  


Groene haarcosmetica : Groene haarcosmetica
Groene haarcosmetica : Groene haarcosmetica
Groene haarcosmetica : Groene haarcosmetica


Daarom wordt het eens tijd dat cosmeticahuizen eerlijker en transparanter worden in hun informatie voorziening. Want welke merken leggen nu stelselmatig goed uit welke ingrediënten ze gebruiken en waarom? Ze zijn op één hand te tellen. Over ingrediënten zoals sodium chloride, propylene glycol, triclosan en methylisothiazolinone (MIT) wordt nooit gesproken, het gaat tegenwoordig alleen om sulfaat vrij. En juist dit is een ‘wassen neus’, sulfaten zijn niet eens slecht. Het is zelfs gebleken dat ze de meest effectieve schoonmakers zijn. Sulfaten worden alleen onttrokken uit zout en daarmee kan het haar sneller uitdrogen en wordt de kleur aangetast. Parabenen zijn bacteriedoders en zorgen dat een product houdbaar blijft op de plank. Omdat parabenen besmet zijn geraakt door onderzoek naar kankertumoren worden ze in 90% van alle gevallen vervangen door een ander ingrediënt genaamd methylisothiazolinone of afgekort MIT. Dit ingrediënt heeft een veel hogere allergische ratio, wat betekent dat meer mensen een allergische reactie oplopen door gebruik van dit soort producten.

Gelukkig blijken consumenten wel op de hoogte te zijn van de werking van dit ingrediënt. Want de consument wordt kritischer, de informatievoorziening steeds makkelijker en sneller en een steeds grotere beweging is bewust op zoek naar eerlijkere producten. Maar er is wel degelijk een andere beweging op gang aan het komen. Merken die wel bewust kiezen om betere producten te ontwikkelen en om eerlijker om te gaan met hun informatie voorziening.

Sinds 2014 hebben wij een parel van een merk in ons portfolio en dat wil ik graag als voorbeeld gebruiken voor deze blog. De roots van dit merk liggen in het jaar 2000 in Londen omdat dermatologen de eigenaar adviseerden te stoppen met het beoefenen van het door hem zo geliefde vak van kleurspecialist na een uitgebreid onderzoek voor een ernstige huidallergie. Organic & Mineral zoals het vroeger werd genoemd heeft niet voor niets vrijwel direct de naam veranderd in Original & Mineral. Want hoe “organic” zijn haarproducten waarvan de ingrediënten met een vrachtwagen naar de fabriek worden vervoerd en waar machines op elektriciteit ze vervaardigen? O&M is opgezet vanuit de gedachte om de schoonste professionele haarkleuring te ontwikkelen die toch 100% professionele resultaten geeft. Schoon is iets anders als natuurlijk. O&M heeft met zijn “clean color technology” een beweging op gang gebracht die geen hype is, die zelfs geen trend te noemen is maar die een ‘way of living’ is. Een bewuste keuze, geen marketing verhaal. Een keuze om een alternatief te bieden zonder concessies te doen aan het eindresultaat, met schonere ingrediënten die niet verdacht zijn en die bewezen milder zijn met minder negatieve effecten voor mens en milieu.

De kleur van O&M is niet natuurlijk! Traditionele haarkleuring (henna uitgezonderd) zal altijd een chemisch proces blijven maar het kan dus wel degelijk anders dan alle grote machtige multinationals beweren. Iedere keer als er onderzoeken worden gepresenteerd waarbij ingrediënten onder de loep worden genomen die grote cosmetica concerns al 100 jaar gebruiken, wordt er zorgvuldig een antwoord geformuleerd dat de alternatieven niet veel beter zijn. Er wordt bewust twijfel gezaaid in de kappersbranche met eyewashing als gevolg. Als ammonia als verdacht ingrediënt wordt bestempeld, dan wordt er gereageerd door de vervanger even verdacht te maken. Als bekend wordt dat steeds meer mensen een allergie krijgen voor PPD of zelfs vrij recent dat het risico op borstkanker onder vrouwen die het haar regelmatig kleurt met PPD producten, 15% hoger is, dan wordt er simpelweg beweerd dat deze kleurstof het meest effectief is en dat alternatieven niet de houdbaarheid kunnen waarborgen. Om van het laatste ingrediënt nog maar niet te spreken; resorcinol. Een ingrediënt dat niet biologisch afbreekbaar is en schade aanricht aan het milieu en als gevolg daarvan ook aan het menselijk immuunsysteem. Kunnen we werkelijk nog steeds beweren dat het dagelijks gebruik van deze chemische ingrediënten onder kappers zo slecht nog niet is?

De kleurlijn van O&M heet CØR.color. Het is de kern van het merk en de Ø staat voor de bewuste keuzes die gemaakt zijn in de ingrediënten: zero ammonia, PPD en resorcinol. De ammonia is vervangen voor MEA een alkalische vloeistof die de taak van ammonia overneemt zonder de geur, rode ogen en irritatie op de luchtwegen. De PPD is vervangen voor PtDS (p-Toluenediamine Sulfate) de allerzachtste kleurstof waarvan bewezen is dat 50% van de mensen met een PPD allergie wel kunnen worden behandeld met producten waar deze kleurstof in is verwerkt. De resorcinol is afhankelijk van de kleur vervangen voor of 2-Methylresorcinol of voor 4-Chlororesorcinol twee ingrediënten die wel biologisch afbreekbaar zijn en geen schade aan het immuunsysteem veroorzaken en waarvoor aanzienlijk veel minder mensen allergisch voor zijn.

De kleurformules zijn bovendien verrijkt met Australische exotische fruitsoorten en zaden uit de woestijn die de Aboriginals al duizenden jaren gebruikten en waarvan bekend is dat ze een gezonde uitwerking hebben op haar en hoofdhuid. Ook kokos -en macadamia olie worden stelselmatig gebruikt om hydratatie, houdbaarheid van de kleur en haargroei te stimuleren. Maar de resultaatgerichte kappersbranche eist topresultaten en dat staat voor O&M dan ook als een paal boven water; de dekkracht is perfect, de houdbaarheid is super en de kwaliteit van het haar wordt werkelijk beter naar verloop van tijd.

De haarproducten serie is “five free” wat inhoudt dat er bewust is gekozen om vijf verdachte ingrediënten te weren uit alle productformules; Zo zijn alle formules naast sulfaat -en parabenen vrij (want zo bijzonder is dat niet meer) ook vrij van; propylene glycol, sodium chloride, ftalaten, MIT en Triclosan. Het zijn de meest pure en zuivere productformules van deze tijd. Alle formules zijn dan ook tussen 90 en 98% onttrokken uit natuurlijke ingrediënten zoals planten, oliën en botanische kruiden. O&M maakt gebruik van gerecycled plastic voor zijn verpakkingen en is PETA certified, wat inhoudt dat het officieel wereldwijd geregistreerd staat dat het volledig ‘cruelty free’ is en nooit iets op dieren test. Door de puurheid van de formules en de filosofie zou het wellicht iets meer voor de hand hebben gelegen dat het merk voor groene of bruine verpakkingen had gekozen of juist voor natuurlijke geuren. Maar het ruikt heerlijk en het ziet er door de afwijkende flessen bijzonder uit. Een combinatie die alleen maar te verklaren is door de visie van de eigenaar; eco producten die een brug maken naar fashion.

Dan nog als laatste dit; ja O&M maakt gebruik van enkele vluchtige wateroplosbare siliconen. Van de siliconen die door O&M gebruikt worden is nooit bewezen dat ze slecht zijn voor mens of milieu, anders zouden ze altijd stelselmatig geweerd worden uit de producten. Met wateroplosbaar wordt bedoeld dat ze direct van het haar afglijden wanneer het in aanraking komt met water en dat deze siliconen zich niet stapelen in het haar. Ze hebben geen nadelige effecten en dragen bij aan prachtig gezond glanzend haar.

Als we naar andere branches kijken dan zien we duidelijk een stijgende lijn wanneer het gaat om de bewuste keuzes van de consument. De kledingbranche, de supermarktbranche en zelfs de hotelbranche spelen al veel langer in op deze bewustwording. De populariteit van groene producten neemt jaar in jaar uit in rapido tempo toe. Eindelijk is onze branche aan de beurt en dat is een goed teken. Maar wees op je hoede; het kaf moet van het koren gescheiden worden, want er worden veel loze beloftes gedaan. Doe dus altijd zelf je onderzoek en neem niet alles zo maar aan, een gezonde portie scepsis kan nooit kwaad. Sulfaat -en parabenen vrij is niet genoeg meer!